Как правилно да изберем протеин?

За да разберете кой протеин да изберете, първо трябва да разберете как различните видове протеин се различават един от друг. Няма да разглеждаме всички видове, тъй като това ще бъде излишно. Тук ще говорим само за основните видове протеини, които заемат голяма част от пазара – това е суроватъчен протеин, казеин и многокомпонентни (комплексни).
Видове протеин

Суроватка

Това е най-популярният вид протеин, който има висока биологична стойност. Суроватъчният протеин се произвежда от суроватка, която остава след приготвянето на сиренето. Между другото, често се случва, че един протеин може да има малко по-различен аромат в зависимост от партидата. Това се дължи на факта, че производителят получава суроватка от различни сортове сирене. Но като цяло вкусът остава практически непроменен.

Суроватъчният протеин е универсален. Бързо се абсорбира, добре усвоява и перфектно балансира в аминокиселинен състав. Обикновено производителите препоръчват да го приемате, когато има нужда от бързо насищане на кръвта с аминокиселини. Аминокиселините са това, което протеинът разгражда при храносмилането. Тоест, аминокиселините са крайният продукт на разграждането на протеини.

По този начин, най-доброто време за прием на суроватъчен протеин е за закуска или след тренировка.

Казеин

Казеинът вече е чист млечен протеин, който се намира например в изварата. Този вид протеин се счита за бавен и се препоръчва за употреба, когато трябва постепенно да насищате кръвта с аминокиселини, след като я приемате дълго време, например преди лягане.

лигандрол

Комплекс

Съставът на такава спортна добавка включва смес от различни протеини, например суроватка, яйце, казеин и някои други. Същността на тази смес е, че всеки от тези видове протеин има свое време за асимилация и всъщност този вид протеин има възможно най-дългия ефект. Тоест, той се усвоява постепенно – първо суроватка, после яйце, след това казеин и така нататък … Производителите препоръчват да се консумира такъв протеин между храненията или преди лягане.

Степен на пречистване

Освен видовете протеин има и така наречената степен на пречистване. Той може да бъде концентрат, изолат или хидролизат.

Концентрат

Това е най-евтиният и разпространен тип. Това е много приемлива форма, при която продуктът се абсорбира перфектно и ако нямате проблеми с храносмилането, можете спокойно да си купите този вид протеин. По правило има малко въглехидрати в протеиновите концентрати в състава, но тяхното количество не е толкова значително, така че в повечето случаи това няма да навреди.

Изолат

Това е по-висока степен на пречистване на протеини. Малко по-добре и по-бързо се усвоява от организма и в състава му по-малко въглехидрати. Но е много важно да се разбере, че ако на банката е написано „Isolate“, това не означава, че протеинът не съдържа въглехидрати. Изолатът не е протеин без въглехидрати, той е вид степен на пречистване, а самият протеин в такъв протеин е с по-високо качество.

Хидролизат

Всъщност този вид протеин вече е разграждащ се протеин, който се усвоява толкова бързо, колкото аминокиселините. Този протеин е идеален за тези, които имат проблеми с храносмилането, или за тези, които имат много пари, тъй като струва много повече от други видове протеин.

Обикновено производителите представят този продукт като идеален източник на протеин след тренировка, когато е необходимо тялото да абсорбира хранителните вещества възможно най-бързо и да насити кръвта с аминокиселини. Всъщност изобщо няма значение колко бързо се усвоява протеинът – за пет минути или двадесет. Вашите мускули могат да изчакат малко. Бихме препоръчали този продукт на хора с храносмилателни разстройства.

Ако отидете на рафта с детска храна, ще видите и смеси с хидролизат. Деца често имат болки в стомаха и, за да улеснят усвояването на смеси, производителите частично разграждат протеина, така че той да се абсорбира по-бързо и по-добре. Ако нямате проблеми с храносмилането, когато използвате концентрат или изолат, тогава не виждаме необходимост от преплащане за хидролизат. Също така имайте предвид, че често в една форма на протеин се комбинират няколко вида протеин – това е концентрат, изолат и хидролизат.

Въз основа на гореизложеното заключаваме, че най-добрият вариант за протеин е суроватъчен концентрат или суроватъчен концентрат, смесен с изолат.
Всъщност и при трите вида протеин, приблизително един и същ протеин, с приблизително еднакъв състав на аминокиселини, но с различно време на абсорбция. В идеалния случай да имате и трите вида протеини, но в повечето случаи ще е достатъчно един – суроватка, която може да се използва и за закуска, и след тренировка, и преди лягане, и между храненията.

Ако планирате да консумирате протеин постоянно и ако финансовите възможности позволяват, тогава можете да закупите и трите вида. Ако изберете такъв, то определено трябва да е суроватъчен протеин.

Add a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

5 × five =